دل شكسته دل شكسته .

دل شكسته

انواع بگ فيلتر

انواع بگ فيلتر

به نقل كارشناسان ما در حوزه بگ فيلتر، دستگاه بگ فيلتر ذرات جامد موجود در هواي ورودي را توسط فيلترهاي كيسه اي خود به دام انداخته و پس از مدتي لايه اي از گرد و غبار روي سطح اين كيسه ها شكل مي گيرد. روش هاي متفاوتي براي تميز كردن فيلترهاي كيسه اي از ذرات گرد و غبار وجود دارد كه بر اين اساس، نامگذاري هاي متفاوتي براي آنها انجام شده است. از روش هاي مختلف و متفاوتي براي تميز كردن فيلتر هاي كيسه اي استفاده مي شود كه از ميان آن ها سه روش لرزاننده ي مكانيكي ، جريان هواي معكوس و پالس جت بطور معمول مورد استفاده قرار مي گيرد .چند نوع از مهمترين انواع بگ فيلتركه در صنايع مختلف كاربرد دارد، در ادامه شرح داده شده است.

  • بگ فيلتر تكانشي
  • بگ فيلتر هواي معكوس
  • بگ فيلتر پالس جت
  • بگ فيلتر سونيك
  • بگ فيلتر كارتريجي

در ادامه هر يك از انواع بگ فيلتر و نحوه كاركرد آنها شرح داده شده است. اين مطالب از طريق مصاحبه با متخصصان اين صنعت و وبسايت kmegroup گردآوري شده است.

بگ فيلتر تكانشي يا لرزاننده  (Mechanical shaking)

در بگ فيلتر تكانشي يا لرزاننده، فيلترهاي كيسه اي استوانه اي به صفحه اي فلزي متحرك متصل هستند كه توسط موتور به صورت افقي لرزانده شده و موجب تكاندن كيسه ها و خروج گرد و غبار از قسمت زيرين آن كه باز مي باشد، مي شوند. سرعت فرآيند پاكسازي در بگ فيلترهاي تكانشي به عوامل متعددي از جمله جنس كيسه ها و نحوه طراحي آنها، جنس ذرات و دامنه و تناوب تكانش بستگي دارد. به اين غبارگير، لرزاننده مكانيكي نيز گفته مي‌شود.مزيت اين روش، ارزان بودن آن است. اما بزرگترين ايراد آن استهلاك زياد و آسيب به دستگاه،( ترك خوردگي و شكستگي در بدنه ) كيسه‌ها و سبدها به دليل لرزش مي‌باشد. با گذشت زمان، اين فيلترها با توجه به موارد مذكور كه باعث افزايش قيمت تمام شده در طولاني مدت مي شود. از همين رو كاربرد عمومي خود را از دست داده اند.نسبت هواگذر به پارچه (air to cloth ratio) براي اين نوع از بگ فيلتر ها ( غبارگير هاي كيسه اي ) بسيار كم مي باشد به همين دليل به تعداد بسيار بيشتري فيلتر كيسه اي مورد نياز است به همين دليل فضاي كاري زيادي براي اين گونه بگ فيلتر ها ( غبارگير هاي كيسه اي ) مورد نياز است .b31267_Select-the-best-industrial-dust-collector.jpg

بگ فيلتر هواي معكوس  (Reverse air)

در بگ فيلتر هواي معكوس فيلترهاي كيسه اي از يك طرف به ميله فلزي متصل و از طرف ديگر آويزان مي باشند. با ورود هواي آلوده به كيسه، ذرات موجود در هوا در سطح كيسه ها انباشته مي شوند سپس هواي تميز بصورت معكوس وارد كيسه شده و باعث مچاله شدن و تغيير شكل كيسه و در نهايت فروريختن لايه گرد و غبار از جداره آن مي گردد. اين نوع از بگ فيلتر نيز همانند بگ فيلتر تكانشي، فضاي زيادي را براي پياده سازي اشغال مي كند.اين نوع از بگ فيلتر ها ( غبارگير هاي صنعتي ) از چند قسمت تشكيل شده اند تا امكان عملكرد پيوسته را براي سيستم فيلتراسيون فراهم نمايد .در اين نوع غبارگيرها، نصب كيسه‌ها مشابه با غبارگيرهاي جت پالس دار انجام مي‌شود. بخش داخلي دستگاه به اتاقك‌هاي مجزا تقسيم شده و هر اتاقك با يك دمپر از اتاقك‌هاي ديگر جدا مي‌گردد. هر دمپر به يك سروو موتور يا جك پنوماتيك متصل است و با باز و بسته شدن دمپرها، جهت ورود هوا به فيلترها معكوس مي‌شود كه باعث پاك شدن كيسه‌هاي هر اتاقك مي‌گردد. در اين نوع فيلترها، همواره يكي از اتاقك‌ها در حال تميز شدن يا خارج از سرويس (out of service) است. اين نوع بگ فيلترها نيز به دليل كارايي پايين، محبوبيت خود را در بازار فروش از دست داده‌اند.

بگ فيلتر پالس جت  (Pulse jet)

در اين سيستم كيسه هاي فيلتري توسط قفسي فلزي نگهداري مي شوند و هواي آلوده از قسمت زيرين دستگاه بگ فيلتر وارد شده، غبارها توسط سطح خارجي فيلترهاي كيسه اي به دام افتاده و بدون توقف هواي تميز و تصفيه شده از بالاي دستگاه غبارگير خارج مي شود. براي پاكسازي گرد و غبار انباشه شده در سطح كيسه از پالس جت هواي فشرده استفاده مي‌شود. يعني يك موج شوك به واسطه جريان هواي فشرده به كيسه وارد مي شود كه باعث حركت كيسه از بالا تا پايين (مانند تكاندن پارچه) شده و گرد و غبار از سطح كيسه به پايين ريخته مي شود. بگ فيلتر پالس جت نسبت به بگ فيلترهاي هواي معكوس و تكانشي فضاي كمتري اشغال مي كنند.

بگ فيلتر سونيك  (Sonic)

روش كار بگ فيلتر سونيك به اين صورت است كه موجي صوتي با فركانس پايين توسط يك دمنده صوتي توليد شده و باعث لرزيدن كيسه ها مي شود. در نتيجه حركت هاي ويبره اي كيسه موجب تميز شدن آن خواهد شد. اين روش معمولا كمتر از روش هاي ديگر استفاده شده و براي عملكرد بهتر، از طريق تلفيق با روش هاي ديگر بكار برده مي شود.

بگ فيلتر كارتريجي  (Cartridge)

در اين نوع از بگ فيلترها، فيلترها به صورت تا شده روي چهارچوبي سيمي قرار دارند. اين فيلترها موجب مي شوند تا سطح فيلتراسيون هوا افزايش پيدا كرده و گرد و غبار بيشتري جذب شود. بگ فيلترهاي كارتريجي داراي دو مدل تك كارتريج و متناوب مي باشند. در مدل تك كارتريج پس از جذب گرد و غبار، كارتريج بايد خارج شده و پاكسازي شود ولي در مدل متناوب، با تركيب بگ فيلتر پالس جت امكان پاكسازي فيلتر با پالس جت مهيا شده و نياز به خروج هر باره كارتريج نيست.

نكات مهم جهت خريد بگ فيلتر

ظرفيت عبور هوا: اين نكته بسيار حياتي است زيرا بايد بگ فيلتر انتخاب شده توانايي تصفيه هواي مورد نياز را داشته باشد. ظرفيت عبور هوا بر اساس نيازهاي سيستم مشخص مي‌شود.تناسب فن مكنده از لحاظ دبي و فشار: فن مكنده بايد دبي و فشار لازم براي مناسب بودن با غبارگير را داشته باشد. اين انتخاب بايد با توجه به اندازه و نوع بگ فيلتر و همچنين شرايط جريان هوا صورت گيرد.جنس كيسه ها متناسب با نياز: جنس كيسه‌هاي بايد با شرايط عملكردي سازگاري داشته باشد. مثلاً در برابر دما، نوع ذرات، شرايط شيميايي و غيره مقاومت كافي داشته باشد.متناسب بودن شير برقي با طول كيسه: شير برقي بايد به طور متناسب با طول كيسه‌ها انتخاب شود تا كارايي تخليه غبار بهينه باشد و هيچ نقصي در اين فرآيند رخ ندهد.دماي كاري بگ فيلتر: دماي كاري بگ فيلتر بايد با شرايط فرآيند مطابقت داشته باشد تا عمر مفيد بگ فيلتر افزايش يابد و عملكرد بهينه داشته باشد.در نظر داشتن محل نصب با توجه به: محيط و شرايط نصب بگ فيلتر نيازمند بررسي دقيق است. اين شامل دما، رطوبت، فضاي مورد نياز براي تخليه غبار، دسترسي به سرويس و نگهداري و ... مي‌شود.https://kmegroup.ir/كنترلر-بگ-فيلتر/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۴۸:۲۲ توسط:saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :